Strømsvigt - Hvad gør du?

Hvis du oplever et strømsvigt, så husk at kontakte elselskabet, før du kontakter en elektriker. Skulle der være en fejl på din elforsyning som elselskabet er ansvarlig for, er det vigtigt, at du giver elselskabet mulighed for at løse problemet først.

Ankenævnet på Energiområdet har i løbet af de seneste måneder afgjort tre sager om strømsvigt. I alle tre sager krævede forbrugerne, at deres netselskab skulle hæfte for en elektrikerregning, fordi årsagen til strømsvigtet skyldtes fejl, som netselskabet havde ansvaret for at udbedre.

I store træk var sagsforløbet det samme. Forbrugerne opdagede en strømafbrydelse og kontaktede som det første deres egen elektriker for at få løst problemet. Elektrikeren fejlsøgte installationen og konstaterede, at fejlen var netselskabets ansvar. Forbrugerne modtog efterfølgende en regning fra elektrikeren.

Ifølge ankenævnets afgørelser kunne forbrugerne ikke kræve, at netselskabet skulle betale elektrikerregningen, da netselskabet ikke fik mulighed for selv at løse problemet, før elektrikeren blev tilkaldt. Efter købeloven har netselskabet ret til selv først at forsøge at løse problemet. Hvis fejlen er netselskabets ansvar, vil netselskabet selv løse problemet og ikke kræve betaling herfor. Skulle fejlen ikke være netselskabets ansvar, får forbrugeren dette af vide, og kan herefter kontakte en elektriker.

Ankenævnets råd til forbrugerne er at kontakte deres elselskab, før de kontakter en elektriker.

 

Læs afgørelserne her.

 

Kunne du bruge siden?

 

 

Nye afgørelser februar 2017

Find ankenævnets vedtægter her

Ankenævnet anvender Min sag

Europæisk klageportal til forbrugere

Laboratoriebesøg i Sverige

Tur til jylland version 2.0