Afgørelse

Nummer
23/03820

Klage over overslagspris – Nævnet havde ikke kompetence

En forbruger ønskede at få omlagt stikledningen på sin ejendom, og ifølge selskabet omfattede arbejdet etablering af seks meter ledning, der efter omlægningen blev tilsluttet den eksisterende stikledning. I den forbindelse oplyste selskabet, at overslagsprisen for arbejdet var på 87.000 kr. Forbrugeren klagede over overslagsprisen, og spørgsmålet var herefter, om prisen var for høj.

Afgørelse

Da klagen alene angik en overslagspris (og altså ikke et krav om betaling fra energivirksomheden) mente nævnet, at der ikke var et økonomisk mellemværende mellem forbrugeren og selskabet på nuværende tidspunkt. Der var derfor ikke en aktuel civilretlig tvist, og nævnet havde derfor ikke kompetence til at behandle klagen, jf. § 2, stk. 1, i nævnets vedtægter.

Nævnets fagkyndige medlemmer bemærkede dog også, at 87.000 kr. for det pågældende arbejde var markant højere end de almindelige omkostninger i branchen. Nævnets fagkyndige medlemmer var af den opfattelse, at prisen burde ligge i nærheden af 2.875 kr. pr. meter rør, hvilket var meter-prisen på rør ifølge af et af selskabets prisblade. Eventuelt kunne selskabet have tilbudt forbrugeren at få arbejdet foretaget på timebasis.

Nævnet bemærkede i den forbindelse, at det undrede nævnet, at selskabet ikke kunne give et mere kvalificeret prisoverslag for omlægning af fjernvarmestikket, som kunne sætte forbrugeren i stand til at tage stilling til, om forbrugeren ville igangsætte arbejdet.

Det var imidlertid nævnets opfattelse, at det henhørte under Forsyningstilsynet at vurdere, om selskabets handlemåde var urimelig, og nævnet havde derfor ikke kompetence til at foretage denne vurdering, jf. § 4 i nævnets vedtægter.

Ifølge § 2, stk. 1, i nævnets vedtægter behandler nævnet civilretlige klager fra forbrugere mod energivirksomheder, og ifølge vedtægternes § 4 falder klager, hvis behandling i henhold til lovgivningen er henlagt til offentlige myndigheder eller andre tvistløsningsorganer, uden for nævnets kompetence.

Sagsresumé

Den 14. april 2023 oplyste selskabet, at forbrugeren havde anmodet om en pris for omlægning af stikledning, og at ydelsen omfattede etablering af seks meter ledning, der efter omlægningen blev tilsluttet den eksisterende stikledning. Selskabet estimerede en pris på 87.000 kr. for omlægningen. Selskabet oplyste endvidere, at ydelsen var beregnet ud fra gældende prisliste, som kunne findes på selskabets hjemmeside. Selskabet linkede i den forbindelse til selskabets prisblad for 2022.

Den 15. april 2023 oplyste forbrugeren, at det lød som afsindigt mange penge for at få lagt seks meter ledning. Forbrugeren oplyste endvidere, at han havde kigget på prislisten, og at han ikke kunne få det til at blive 87.000 kr.

Forbrugeren og selskabet korresponderede herefter uden at finde en løsning, og den 26. april 2023 klagede forbrugeren til nævnet.

Læs hele afgørelsen 23/03820