Afgørelse

Nummer
23/04442

Klage over høj elpris - Kvartalsprodukt

Et elselskab opkrævede en forbruger en samlet gennemsnitlig pris på 5,35 kr. pr. kWh i perioden 1. december 2022 til 28. februar 2023. Spørgsmålet i sagen var, om forbrugeren havde ret til at blive afregnet til en samlet pris på 3 kr. pr. kWh i perioden.

Afgørelse

Det fremgik af parternes aftale, at forbrugeren havde et produkt, hvor den rene elpris var fast i et kvartal ad gangen (kvartalsprodukt). Nævnet mente, at forbrugeren måtte være klar over, at priserne ændredes hver tredje måned.

Nævnet bemærkede, at forbrugeren ikke havde fremlagt oplysninger om, at selskabet havde opkrævet forbrugeren for meget, eller at selskabets opkrævning var urimelig høj sammenlignet med markedsprisen i den periode, sagen drejede sig om.

Nævnet mente derfor ikke, at der var grundlag for at ændre selskabets opkrævning, og forbrugeren kunne derfor ikke få medhold i sit krav om at blive afregnet til en pris på 3 kr. pr. kWh i perioden.

Sagsresumé

Forbrugeren og selskabet indgik den 28. juni 2022 aftale om selskabets levering af el til forbrugeren. Det fremgik af aftalen, at startdato var 1. juli 2022, og at forbrugerens samlede elpris var 3,92 kr. pr. kWh. Det fremgik endvidere af aftalen, at forbrugerens produkt indebar, at den rene elpris var fast i et kvartal ad gangen, og at den rene elpris skiftede 1. januar, 1. april, 1. juli og 1. oktober.

I marts 2023 opgjorde selskabet forbruget i perioden 1. december 2022 til 28. februar 2023. Selskabet opkrævede 61.553,03 kr. for et forbrug på 11.516 kWh svarende til en samlet pris på 5,35 pr. kWh.

Den 7. april 2023 klagede forbrugeren til selskabet over regningen. Forbrugeren oplyste, at regningen var urimeligt stor, og forbrugeren bad selskabet om at sende en ny regning på et lavere beløb, idet der efter forbrugerens opfattelse måtte være tale om en fejl.

Den 12. april 2023 svarede selskabet, at forbrugeren var blevet afregnet i overensstemmelse med det aftalte produkt, og at forbrugeren havde mulighed for at få foretaget en målerundersøgelse.

Samme dag svarede forbrugeren, at hun ikke gjorde indsigelse mod det registrerede forbrug, og at hun derfor ikke ønskede en målerundersøgelse, men at hun klagede over prisen, som hun mente burde ligge på 3 kr. pr. kWh.

Den 16. maj 2023 klagede forbrugeren til nævnet.

Læs hele afgørelsen 23/04442