Afgørelse

Nummer
23/05175

Hæftelse for el til fraflyttet adresse

En forbruger flyttede fra sin adresse den 31. december 2015. Forbrugerens elselskab blev imidlertid ved med at levere el til adressen og opkræve forbrugeren for elforbruget. I 2023 klagede forbrugeren til selskabet, idet han henviste til, at han var flyttet fra adressen for mange år siden. Spørgsmålet var derfor, om forbrugeren hæftede for selskabets levering af el til adressen, efter han flyttede fra den, og om han derfor havde ret til at få tilbagebetalt de penge, han havde betalt til selskabet i perioden.

Afgørelse

Da forbrugeren ikke havde fremlagt dokumentation for, at han havde meldt flytning til selskabet, kunne nævnet ikke give forbrugeren medhold i klagen, jf. § 13, stk. 2, i den dagældende elleveringsbekendtgørelse.

Det er forbrugeren der skal melde til- og fraflytning samt andre adresseændringer til sin elleverandør, jf. § 13, stk. 2, i den dagældende elleveringsbekendtgørelse. Samme bestemmelse fremgår af § 7, stk. 2, i den gældende elleveringsbekendtgørelse.

Sagsresumé

Den 31. december 2015 flyttede forbrugeren fra sin adresse og ind på en ny adresse.
Selskabet tilmeldte forbrugeren som kunde på den nye adresse og fakturerede herefter forbrugeren for elforbruget på den.

Selskabet fortsatte endvidere med at levere el og fakturere forbrugeren for elforbruget på forbrugerens tidligere adresse. Ifølge selskabet var fakturaerne tilgængelige på forbrugerens selvbetjening, og betalingerne blev varslet forud for selve betalingen på forbrugerens oversigt fra BetalingsService. Forbrugeren fortsatte således med at betale for elforbruget via BetalingsService.

Ved e-mail af 15. marts 2023 til selskabet oplyste forbrugeren, at han havde talt med selskabet om det forhold, at han i mange år var blevet trukket for betaling af el til både den tidligere og den nye adresse. Forbrugeren oplyste endvidere, at han fraflyttede den tidligere adresse for mange år siden, og forbrugeren bad derfor selskabet om at tilbagebetale samtlige af hans indbetalinger vedrørende den tidligere adresse siden hans fraflytning.

Den 21. april 2023 afviste selskabet forbrugerens krav, da det ikke var blevet orienteret om, at elaftalen vedrørende forbrugerens tidligere adresse skulle opsiges.

Den 13. juni 2023 klagede forbrugeren til nævnet.

Læs hele afgørelsen 23/05175